Простий, але воістину геніальний експеримент був проведений на психологічному факультеті університету в Ньюкастлі. В університетському коридорі був встановлений автомат з напоями. Протягом десяти тижнів студенти могли, не опускаючи в автомат монети, простим натисканням кнопки отримати будь-який напій, - однак поряд стояв спеціальний ящик, куди необхідно було поклсати відповідну кількість грошей. На висоті середнього зросту на стіну повісили постер з цінами на напої. Протягом першої половини терміну верхню частину цього постера прикрашали два великих ока; а другу половину терміну - зображення невинного букета квітів. В результаті з'ясувалося, що в ті дні, коли з постера на студентів дивилися уважні очі, грошей в шухлядці виявилося в три (!) рази більше, ніж у квітковий період. Таким чином, отримало підтвердження припущення психологів про те, чужий пильний погляд є сигналом для особистості до певної соціальної поведінки, в даному випадку - чесному. Керівник експерименту Меліса Бейтсон стверджує, що його наслідки можуть бути дуже цікавими: тепер у місцях і ситуаціях, що вимагають чесної поведінки та дотримання загальних правил (наприклад, на платних автодорогах або у великих супермаркетах), ефективним охоронцем закону може стати...лише пара паперових очей.
|